logologo
hamburger icon

Tehnika:

Tehnike

Autor:

Prof. Milica Kaljević

Objavljeno:

14.9.2024

Tehnike crtanja

Tehnika crtanja grafitnom olovkom. Vrste olovaka. Akvarel tehnika crtanja. Grafitni štapići i tehnika crtanjem ugljem. Kreoni i sepije. Crtanjem tušem. Papiri. Tehnike koje nikada ne treba mešati.

Crtačkih tehnika ima nekolicina, ali ću se ja ovde zadržati na najklasičnijim. Neke  nažalost, pomalo padaju u zaborav, s toga moramo ispraviti tu nepravdu. Neka na samom početku budu  grafitne olovke. Objasniću  vam oznake  koje se nalaze na njima, čemu one služe i kakve  vrste postoje. Osvrnuću se i na  gumice, koje nisu ništa manje važne, papiri takodje. Spomenuću i tehnike koje nikada ne bismo trebali da mešamo, iako je zanimljivo igrati se i eksperimentisati. Krenimo redom.

Tehnika crtanja grafitnom olovkom

Za ovu tehniku su nam potrebne olovke sa oznakama - B sa brojem; H sa brojem; H, F, HB, B;

Više puta sam čula za nekakvu podelu na ,,umetničke olovke” i  olovke za ,,tehničko“.  Misli se na tvrde i meke grafitne olovke. Ne slažem se sa tom klasifikacijom , jer za dobar crtež je poželjno da imate i jedne i druge.

Jedina vrsta  olovaka koje nikada za crtanje ne treba koristiti su patentice. To su olovke namenjene isključivo za tehničko crtanje.

Meke olovke sa oznakom -  B

Što je broj uz B oznaku  veći, to je olovka sve mekša i piše tamnije.  Postoje u brojevima od B2  – B9. Njih koristimo za tamne senke, i  senčenje većih površina.

Srednje tvrde olovke -  H, F, HB, B

Bez broja, samo B piše. Njih koristimo za senčenje srednje vrednosti . Ni prejako kao što je slučaj sa mekim olovkama, ni  presvetlo kao što je slučaj sa tvrdim olovkama.

Tvrde  olovke  sa oznakom -  H

Postoje od H2 – H9. Tvrde olovke koristimo za fine jedva vidljive senke i prelaze.  Ovakve  olovke uglavnom koriste deca u školi za pisanje. Koriste se i za tehničko crtanje.  Potrebne su i u crtanju kada želimo jedva vidljive blage šrafure i fino senčenje. Koliko god da pritisnemo one  ne pišu jako.

Grafitni štapići

Po obliku oni vise asociraju na presovani ugalj, no medjutim nije tako. Sastav ovog štapića je grafit. On ima utisnutu oznaku  za tvrdoću na sebi,  isto kao i olovke.

Zbog svog oblika, najčešće se  koristi  za popunjavanje većih delova crteža.

Tehnika crtanja ugljem

Osnovna podela uglja je na prirodni i presovani.

Prirodni ugalj je uvek u obliku štapića (tanjeg ili debljeg). Dok presovani možemo naći u obliku valjkastih štapića, četvrtastih, a može biti i u olovci.

Pravilan redosled korišćenja je takav da gotovo ceo rad izvodimo sa prirodnim ugljem, jer je on slabiji, lakše se briše i sa njim radimo senke slabijeg i srednjeg inteziteta.

Pred sam kraj crtanja, kada ocenimo da nam je prirodni ugalj dao svoj maksimum sto se tiče inteziteta i da  ne možemo da postignemo dovoljno tamne partije, prelazimo na presovan.

1

korak

2

korak

3

korak

4

korak

Prijavi se na neki od naših kurseva

call to action button

Kreoni i sepije

Kreoni za crtanje i sepije  su u obliku  olovke. Nekada su stari majstori crtali sa tečnom sepijom, kao što je tuš. Danas se tečna  uglavnom koristi u kaligrafiji.

Kada su u obliku olovke, najčešće ih ima u  crnim, mrkim i smedje-crvenim tonovima.  Po sastavu i efektu su najsličniji presovanom uglju. Ne brišu se lako, pa je potrebno biti pažljiv i raditi laganim linijama dok dovoljno ne utvrdite formu crteža da možete postepeno da pojačavate.

Kreoni  su masni i treba biti pažljiv u toku rada, ne treba pritiskati. Tanje linije se lakše brišu običnim standardnim gumicama, nego onim za ugalj.

Pasteli i akvareli u olovci

Kada spomenemo pastel ili akvarel najpre pomislimo na slikanje pa tek onda na crtanje.

U zavisnosti  od načina korišćenja ovih olovaka, vaš rad će biti ili crtež ili slika. Možete se igrati i kombinovati, pa neke delove zadržati u formi crteža, gde će se lepo videti linija i senka uradjena šrafurom, dok druge možete uz pomoć četkice i vode ublažiti i  pretočiti u akvarel.

Crtanje tušem

Svi smo se još u osnovnoj školi  na časovima likovnog susretali sa tušem i perom. Mnogi nisu bili oduševljeni iznenadnim  kapljanjem  tuša na sve strane, kao i oblicima pera koja su tada mogla  da se kupe. To su ona pera sa zatupastim, jako savijenim vrhovima, koja prave debele linije, sa kojih za tili čas tuš nestaje,  pa opet mora da se umače . U bolje opremljenim slikarskim prodavnicama odavno postoje razni oblici i veličine pera.

Od uzanih koja prave   precizne  linije do onih širokih za deblje crte. Rad sa tušem može biti zabavan, jer se ne moramo ograničiti samo na metalna pera.  Mi umetnici volimo da se poslužimo i trskom, otpalim perom neke ptice, starom četkicom za zube (za efekat prskanja i tačkanja) i drugim pomagalima.

Takodje ko više voli slikanje od crtanja, možda će se bolje izraziti radom sa laviranim tušem. Vizuelno to je bliska tehnika akvarelu.  Za lavirani tuš nam je potrebna posuda sa vodom i četkice.  Jedan način je da crtež koji je prethodno nastao tušem i perom oplemenimo laviranim tonovima, odnosno razblaženim tušem u vodi. Drugi način je da uopšte ne moramo da počinjemo sa crtanjem, već odmah možemo krenuti sa laviranjem.

Gumice i papiri

Gumice

Postoje one standardne, zatim gumice za ugalj  i gumice u olovci. Kada crtam ugljem volim da imam sve tri. Od posebnog značaja mi je gumica u olovci, koju jednako koristim i kada crtam ugljem  i kada radim olovkom.  Pomoću nje izvlačimo najsitnije svetle detalje, poput svetlosti  u oku.

Papiri

Postoje razni namenski papiri različite teksture, gramaže i boje. Za ugalj,

pastel, akvarel, ulje…

Sa nekim papirima se možete igrati i raditi na njima čak i kada  nisu za tu tehniku za koju ste se opredelili. No medjutim, nekada su papiri namenski iz opravdanih razloga. Npr rad sa ugljem će ipak najlepše izgledati na pak ili natron  papiru koji je predvidjen za crtanje  ugljem, sepijom i kreonima.

Tehnike koje nikada ne treba mešati

Lično veoma volim mixed  media, odnosno mešanje tehnika. Za sve nas koji se i dalje radujemo novim efektima koji  nastaju iz likovnih eksperimenata,  mešanje  raznih tekstura i formula je prava stvar.

Ipak, postoje tehnike koje nikada ne idu zajedno. U crtanju to su: olovka i ugalj, tuš i olovka, tuš i ugalj , tanki flomaster i olovka. To je neko zlatno pravilo.

Ako npr. počinjemo da radimo sa olovkom, sa njom treba i nastaviti i završiti. Vizuelno ne izgleda lepo, nije ni pravilno a ni po sastavu se baš ne vole klizavi grafit i ugalj koji se lako trusi. Sa druge strane, iako ste početnik i osećate nesigurnost,  čak ni tada ne uzimajte prvo olovku da biste nešto skicirali pa tek onda ugalj kojim ste svakako planiralli da oformite crtež.  Isto važi i za ostale nekompatibilne tehnike koje sam navela. Njihov sudar nije lep na oko i stiče se utisak da je umetnik  nesiguran  jer  koristi  poštapalice, umesto da direktno krene sa crtanjem.

5

korak

6

korak

Prijavi Se